Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Air Serbia pozyska dwa A330 od Air Belgium. Nowe trasy do Chin?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Air Serbia pozyska dwa A330 od Air Belgium. Nowe trasy do Chin?
fot. Air Belgium
Air Serbia wyleasinguje od Air Belgium dwa szerokokadłubowe airbusy A330-200, które pozwolą operatowi z Belgradu rozszerzyć sieć połączeń długodystansowych. Serbski przewoźnik chce otworzyć bezpośrednie połączenia lotnicze do Guangzhou i Szanghaju. Rejsy do Państwa Środka mają być żyłą złota.

Narodowe linie lotnicze Republiki Serbii pod obecną nazwą operują od roku 2013, kiedy JAT Airways przestały istnieć, a nowy flagowy przewoźnik (Air Serbia) przejął sieć połączeń i flotę samolotów. Choć początki działalności nowych-starych linii były trudne, to ostatnie lata są dla przewoźnika jednymi z najlepszych w historii.

Ubiegły rok – czas pod znakiem agresywnego wzrostu sieci tras – okazał się dla Air Serbii bardzo dobry, gdyż przychody belgradzkiego operatora przekroczyły poziom 600 mln euro, a zysk netto zamknął się w kwocie rzędu 40 mln euro. Bałkański przewoźnik nie zamierza wyhamować swojego rozwoju, choć będzie one polegał nie na gwałtownym dodawaniu kolejnych destynacji, a na zwiększaniu częstotliwości lotów do miast-portów lotniczych, które są już w siatce połączeń.

Flota samolotów Air Serbia liczy obecnie 24 maszyny, z czego jeden ATR 72 jest wyłączony z czynnej służby, ze względu na przeprowadzane prace konserwacyjne. Gros floty stanowią samoloty wąskokadłubowe, starszej generacji. Zasadność pozyskiwania leciwych maszyn wyjaśnił w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Jiří Marek, dyrektor generalny serbskiego przewoźnika, który na chwilę obecną rejsy do USA (Chicago i Nowy Jork) i chińskiego Tiencin realizuje za pomocą dwóch airbusów A330-200.

Nowe szerokokadłubowce

Flota samolotów o szerokim kadłubie w następnych tygodniach zwiększy się, gdyż – jak informuje portal aviation24.be – Air Serbia wyleasinguje od Air Belgium dwa airbusy A330-200. Są to 10-letnie maszyny o numerach rejestracyjnych: OE-LAC i OE-LCL, które figurują w rejestrze, jako samoloty użytkowane przez Air Serbię, a od dłuższego czasu stały zaparkowane na płytach postojowych brukselskiego portu lotniczego Zaventem.

Belgijski przewoźnik, z powodu wzrastających długów, zawiesił regularne operacje lotnicze, rozpoczął proces restrukturyzacyjny i zaczął dzierżawić maszyny w formule wet-leasingu zainteresowanym przewoźnikom. Z wynajmu maszyn skorzystały m.in. British Airways oraz Polskie Linie Lotnicze LOT, dla których A330-900neo wykonuje codzienną rotację do Nowego Jorku.

Nie ma informacji, na podstawie jakiej formy leasingu linie Air Serbia pozyskają dwie maszyny, lecz pewne jest to, że dwa szerokokadłubowce pozwolą przewoźnikowi na szybsze otworzenie planowanych połączeń do dwóch chińskich miast. Operator z Belgradu, dla którego operacje do i z Chin ma być bardzo zyskowne, pozyskał już prawa przelotowe do Guangzhou (Kantonu) i Szanghaju.

Seul kolejną destynacją?

Nie tak dawno, o otwarciu lotów do dwóch chińskich miast, jak również do Miami, które byłoby trzecią amerykańską destynacją, wspominał prezydent Republiki Serbii. Aleksandar Vučić wskazał również, że flagowe linie starają się, aby do siatki połączeń portu dołączył także południowokoreański Seul, lecz tempo otwierania kolejnych tras długodystansowych zależne jest od pozyskiwania kolejnych samolotów szerokokadłubowych, a obecnie „trudno jest pozyskać niedrogie samoloty szerokokadłubowe”.

– Naszym obowiązkiem jest znalezienie takich maszyn – powiedział Vučić, cytowany przez serbską agencję prasową. Pozyskanie samolotów od belgijskich linii lotniczych świadczy o tym, że umowy z Air Belgium są dla przewoźników-kontraktorów, wynajmujących maszyny, bardzo dobre opłacalne. Zważywszy na to, że sytuacja Air Belgium jest trudna, to przewoźnik z siedzibą w Brukseli nie jest w stanie oferować zaporowych cen leasingu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Condor: Ostatni rejs B767

Pasażer i linie lotnicze

Condor: Ostatni rejs B767

Mateusz Kieruzal 26 marca 2024

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Pasażer i linie lotnicze

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury 22 marca 2024

Odrzutowce airBaltic dolecą na Maderę i północ Finlandii

Pasażer i linie lotnicze

Manchester i Neapol wśród nowych destynacji Royal Air Maroc

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Rejsy easyJet połączą stolice Francji i Islandii. Siódma trasa z Rejkiawiku

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Condor: Ostatni rejs B767

Pasażer i linie lotnicze

Condor: Ostatni rejs B767

Mateusz Kieruzal 26 marca 2024

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Pasażer i linie lotnicze

Wójcik (Olsztyn-Mazury): Kenia to bardzo ciekawa propozycja

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury 22 marca 2024

Odrzutowce airBaltic dolecą na Maderę i północ Finlandii

Pasażer i linie lotnicze

Manchester i Neapol wśród nowych destynacji Royal Air Maroc

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa stawia na Brukselę. Hub na Afrykę

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Rejsy easyJet połączą stolice Francji i Islandii. Siódma trasa z Rejkiawiku

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5